A A A

Dziewięciogodzinny kurs savoir vivre dla klas licealnych

Dziewięciogodzinny program savoir vivre dla klas licealnych realizowany w szkole na lekcjach wychowawczych

pt. „Savoir vivre i etykieta w moim życiu”

Celem programu jest przekonanie młodzieży do uznania potrzeby savoir vivre i etykiety i przekazanie im podstawowej wiedzy z zakresu savoir vivre i etykiety oraz nauczenie ich rozumienia tej wiedzy (myślenia nią) i stosowania tej

Może on być realizowany we wszystkich klasach w danej szkole lub w jednej klasie jako program pilotażowy i pokazowy dla nauczycieli chcących go realizować.

Treść poszczególnych lekcji:

1. Co to jest savoir vivre?

a. Wprowadzamy i wyjaśniamy pojęcia: kultura osobista, bon ton, dobre wychowanie, dobre maniery, etykieta, etykieta biznesu, protokół dyplomatyczny. b. Odpowiadamy wspólnie z młodzieżą na pytania – co to jest savoir?; co jest jego przeciwieństwem? (przede wszystkim: prostactwo); czy savoir vivre jest dzisiaj potrzebny? c. Ukazanie odrodzenia savoir vivre i zakresu jego obowiązywania we współczesnym świecie – w biznesie, administracji, polityce, w mediach w życiu klasy średniej – dlaczego savoir vivre znowu zaczyna obowiązywać? d. Pytanie do młodzieży – czy znacie savoir vivre? Ukazane jej braków w tej perspektywie i pozytywnych skutków jakie się pojawią, gdy te braki zostaną usunięte. e. W trakcie lekcji w ramach przykładów zostanie podanych kilkanaście podstawowych wskazań savoir vivre dotyczących różnych dziedzin.

2. Podstawowe zasady savoir vivre

Szczegółowa prezentacja „logiki” savoir vivre – jak w każdej chwili myśleć według jej reguł? Jest to prezentacja filozofii savoir vivre, zasad savoir vivre i etykiety. Dwie najbardziej podstawowe zasady filozofii savoir vivre: odnosić się pozytywnie do drugiego (pamiętać zawsze o nim; służyć mu, ułatwiać mu życie; nie narażać go na kłopoty i przykrości, sprawiać mu radość, okazywać szacunek, dawać mu znać o tym, że nam na nim zależy, że go cenimy itd.); myśleć, zachowywać się i działać w taki sposób, że można mówić o najwyższej jakości (taka najwyższa jakość ma dwa wymiary – szlachetności, która realizuje się w postaci 19 cnót-sprawności w zachowaniu, w tym między innymi: wspaniałomyślność, wielkoduszność, prawość, wyrozumiałość, ustępliwość, takt, grzeczność, opanowanie, życzliwość, dyskrecja, rycerskość oraz elegancji, którą wyznaczają trzy czynniki: skromność, klasyczność, najwyższa jakość). Z filozofii savoir vivre wynikają bardziej szczegółowe, ale nadal ogólne zasady savoir vivre (podamy ich wiele przykładów, omawiając między innymi kwestie zasad związanych ze specjalnym statusem osoby publicznej, gościa, osoby starszej, kobiety, przełożonego, zasadę prawej strony i podstawowe ogólne zasady zachowania przy stole). Z zasad savoir vivre wynika etykieta – tysiące szczegółowych przepisów (ukażemy wiele z nich ujawniając z jakich zasad filozofii savoir vivre i zasad savoir vivre wynikają, np. etykieta dotycząca rozbierania się w szatni, jedzenia chleba, wsiadania do samochodu, siadania przy stole).

3. Postawa, procedury zmiany miejsca i podstawowych zachowań

Rozstrzygnięcia w tej dziedzinie dokonane w ramach savoir vivre potwierdzają badania dotyczące medialności osób i z zakresu tzw. mowy ciała. Savoir vivre wskazuje, najbardziej doskonałe, eleganckie i najlepiej świadczące o danym człowieku postawy (siedząca, stojąca, w trakcie przemieszczania się) oraz układy ruchów (chodzenie, chodzenie w parach i grupie, wstawanie, siadanie, przechodzenie przez drzwi, przechodzenie przez różne pomieszczenia, rzędy krzeseł itp., wchodzenie po schodach, do pojazdów, stanie i chodzenie pod parasolem, postawa podczas przywitania i pożegnania, pozycje w trakcie rozmowy z drugą osobą, dystans w stosunku do innych osób, kwestia gestykulacji, siedzenie przy stole, rozglądania się, patrzenia na innych, itp., itd.).

4. Podstawy precedencji (pierwszeństwa) – stosunek do innych, powitanie i pożegnanie, tytułowanie, przedstawianie innych i przedstawianie się

Sposoby okazywania szacunku innym. Podstawowych zasady tytułowania i precedecji. Ćwiczenia praktyczne z tytułowania różnych osób, w tym osób publicznych oraz precedencji przy przechodzeniu przez drzwi, wsiadaniu do samochodu i innych pojazdów, witaniu się, przedstawianiu się, przedstawianiu kogoś komuś, przy wchodzeniu do lokali publicznych, usadzaniu przy stole, przy rozmowie bezpośredniej i rozmowie telefonicznej. Precedencja w pracy i biznesie.

5. Ubiór

W jaki sposób nie wolno się ubierać w pracy, w różnych miejscach publicznych, idąc w goście i na przyjęciach. Overdressed i underdressed (nadubranie i niedoubranie). Kanony elegancji. Ubiory stosowne na różne okazje (ubiór roboczy, weekendowy, sportowy koordynowany, spacerowy, wizytowy, wieczorowy). Dodatki. Typy eleganckich strojów męskich i damskich. Savoir vivre i moda. Moda – typ sylwetki i urody. Moda i osobowość. Ubiór jako czynnik podnoszenia własnego prestiżu i okazywania szacunku innym. Ubiór stosowny do pracy na różnych stanowiskach. Ubiory kształtujące nasz negatywny wizerunek.

6. Komunikacja werbalna

Zachowanie podczas rozmowy (postawa ciała, gdzie się patrzymy, co robimy z rękoma). Język (słownictwo), ton, intonacja, barwa głosu. Reakcja na przeciwne poglądy. Sposób wyrażania swojego zdania. Rozmowa small talk i rozmowa towarzyska. Jakich tematów nie wolno podejmować. Jak prowadzić small talk i jak się przygotowywać do tego typu rozmowy. Rozmowa towarzyska – zakres tematyki, przygotowanie do rozmowy. Wypowiedzi publiczne. Rozmowa przez telefon stacjonarny i komórkowy. Korespondencja i e-mail.

7. Wokoło stołu

Siadanie przy stole. Pozycja rąk, nóg i tułowia. Rozmowa przy stole. Podstawowe zachowania przy stole. Sposób posługiwania się sztućcami. Używanie serwetki płóciennej. Napoje. Zachowania przy różnych sposobach serwowania potraw. Jak jeść: chleb, wędliny, sery, przystawki zimne, zupy, tradycyjne drugie dania, potrawy nietypowe, desery, owoce. Herbata. Kawa. Sposób zachowania się przy stole podczas przyjęć prywatnych i oficjalnych, w kawiarni i restauracji.

8. Wydarzenia oficjalne i miejsca publiczne

Organizujemy przyjęcie w domu. Bierzemy udział w przyjęciach i uroczystościach prywatnych (w tym ślub i wesele) w różnego typu przyjęciach i uroczystościach publicznych. Procedury zachowań w kawiarni, restauracji, kinie, operze, teatrze, na koncercie, w pociągu, środkach komunikacji miejskiej, hotelu, pensjonacie, urzędach. Savoir vivre w biznesie i instytucjach.

9. Savoir vivre i etykieta w szkole (zastosowanie dotychczasowej wiedzy z zakresu savoir vivre i etykiety na terenie szkoły)

Specyfika szkoły z punktu widzenia savoir vivre. Zakres i sposób stosowania etykiety w szkole. Ubiór. Zachowania w czasie lekcji i na przerwach. Stosunek ucznia do ucznia i ucznia do nauczyciele i dyrektora. Zachowania uczniów w momentach uroczystych dla szkoły, podczas podejmowania przez szkołę gości, w trakcie wyjść i wyjazdów. Studniówka i inne „imprezy” szkolne.

Wszystkie zajęcia prowadzi dr Stanisław Krajski autor książek: „Savoir vivre. Podręcznik w pilnych potrzebach” i „Savoir vivre w Kościele. Podręcznik dla świeckich”

Cena 100.00 zł za godz. (nasza sugestia: fundusze można pozyskać od rodziców – wypadnie parę złotych na ucznia w miesiącu lub podjąć współpracę z najbliższą biblioteką publiczną, która posiada fundusze na tego typu inicjatywy). Kontakt: Agencja SGK, 02-764 Warszawa, ul. Egejska 5/24; 022 651-88-17; 601-519-847; stanislaw@krajski.com.pl