Kolory krawatów
Problem kolorystyki krawatów jest problemem trudnym i skomplikowanym.
Najlepiej rozwiązywać go w ten sposób, że nosić tylko krawaty bardzo spokojne i mało wzorzyste (chyba, że udajemy się w plener) i nigdy nie zakładać krawatów we wzorki, gdy mamy już na sobie jakiś wzorzysty element stroju.
Szabolcs Szilagyi podaje swoją receptę na dobór kolorystyki krawata: do ubrania popielatego - biały, ciemnopopielaty, brązowy, zielony, bordo, granatowy, czarny; do ubrania granatowego - biały, popielaty, bordo, brązowy, beż, niebieski, czarny; do ubrania czarnego - wszystkie kolory z wyjątkiem żółtego i pomarańczowego; do ubrania beżowego - wszystkie koloru z wyjątkiem popielatego i beżowego; do ubrania białego i kremowego - wszystkie kolory oprócz niebieskiego i granatowego; do ubrania zielonego -zielony, bordo i pomarańczowy.
Tę ostatnią propozycję raczej jednak należy sobie darować. Trochę to, jak na elegancki strój, za bardzo papugowate.
Lidia Jabłonowska i Grzegorz Myśliwiec proponują trzy sposoby doboru krawata: ton w ton (krawat, ubranie i koszula w tym samym kolorze, ale o innym jego natężeniu); kontrast do garnituru (krawat i koszula w kontraście do ubrania - krawat ciemniejszy lub jaśniejszy od koszuli); kontrast do garnituru i koszuli. Zwracają jednak uwagę na to, ze dwa ostatnie sposoby wymagają dużej wprawy i wyczucia.
Tak więc raczej unikajmy wszelkich ekstrawagancji czy wyskoków kolorystycznych, a nawet, po prostu zdecydowanych i zróżnicowanych kolorów upodabniając się do orłów, a nie do papug. Jeśli jednak będziemy chcieli bardziej śmiało wkroczyć w świat kolorów musimy w poważnym stopniu dokształcić się w tej problematyce. Pierwszym krokiem będzie tu sięgniecie do publikacji autorstwa dobrych stylistów. Pamiętajmy jednak zawsze, że ich propozycje należy brać „w nawias” zasad dobrego wychowania i związanej z nim aksjologii elegancji.
Stanisław Krajski
Najlepiej rozwiązywać go w ten sposób, że nosić tylko krawaty bardzo spokojne i mało wzorzyste (chyba, że udajemy się w plener) i nigdy nie zakładać krawatów we wzorki, gdy mamy już na sobie jakiś wzorzysty element stroju.
Szabolcs Szilagyi podaje swoją receptę na dobór kolorystyki krawata: do ubrania popielatego - biały, ciemnopopielaty, brązowy, zielony, bordo, granatowy, czarny; do ubrania granatowego - biały, popielaty, bordo, brązowy, beż, niebieski, czarny; do ubrania czarnego - wszystkie kolory z wyjątkiem żółtego i pomarańczowego; do ubrania beżowego - wszystkie koloru z wyjątkiem popielatego i beżowego; do ubrania białego i kremowego - wszystkie kolory oprócz niebieskiego i granatowego; do ubrania zielonego -zielony, bordo i pomarańczowy.
Tę ostatnią propozycję raczej jednak należy sobie darować. Trochę to, jak na elegancki strój, za bardzo papugowate.
Lidia Jabłonowska i Grzegorz Myśliwiec proponują trzy sposoby doboru krawata: ton w ton (krawat, ubranie i koszula w tym samym kolorze, ale o innym jego natężeniu); kontrast do garnituru (krawat i koszula w kontraście do ubrania - krawat ciemniejszy lub jaśniejszy od koszuli); kontrast do garnituru i koszuli. Zwracają jednak uwagę na to, ze dwa ostatnie sposoby wymagają dużej wprawy i wyczucia.
Tak więc raczej unikajmy wszelkich ekstrawagancji czy wyskoków kolorystycznych, a nawet, po prostu zdecydowanych i zróżnicowanych kolorów upodabniając się do orłów, a nie do papug. Jeśli jednak będziemy chcieli bardziej śmiało wkroczyć w świat kolorów musimy w poważnym stopniu dokształcić się w tej problematyce. Pierwszym krokiem będzie tu sięgniecie do publikacji autorstwa dobrych stylistów. Pamiętajmy jednak zawsze, że ich propozycje należy brać „w nawias” zasad dobrego wychowania i związanej z nim aksjologii elegancji.
Stanisław Krajski