A A A

Wykład pt„Savoir vivre i etykieta. Kurs I.”

Wykładom mogą towarzyszyć ćwiczenia (wskazane)

Wykład obejmuje dwa semestry – 60 godzin

Wykładowca: doktor nauk humanistycznych Stanisław Krajski

1-2 godz.

Co to jest savoir vivre? Wprowadzamy i wyjaśniamy pojęcia: kultura osobista, bon ton, dobre wychowanie, dobre maniery, etykieta, etykieta biznesu, protokół dyplomatyczny.

3-4 godz.

Co jest przeciwieństwem savoir vivre?;czy savoir vivre jest dzisiaj potrzebny? Ukazanie odrodzenia savoir vivre i zakresu jego obowiązywania we współczesnym świecie – w biznesie, administracji, polityce, w mediach w życiu klasy średniej – dlaczego savoir vivre znowu zaczyna obowiązywać?

5-6 godz

Podstawowe zasady savoir vivre. Szczegółowa prezentacja „logiki” savoir vivre – jak w każdej chwili myśleć według jej reguł? Jest to prezentacja filozofii savoir vivre, zasad savoir vivre i etykiety. Dwie najbardziej podstawowe zasady filozofii savoir vivre: odnosić się pozytywnie do drugiego (pamiętać zawsze o nim; służyć mu, ułatwiać mu życie; nie narażać go na kłopoty i przykrości, sprawiać mu radość, okazywać szacunek, dawać mu znać o tym, że nam na nim zależy, że go cenimy itd.); myśleć, zachowywać się i działać w taki sposób, że można mówić o najwyższej jakości (taka najwyższa jakość ma dwa wymiary – szlachetności, która realizuje się w postaci 19 cnót-sprawności w zachowaniu, w tym między innymi: wspaniałomyślność, wielkoduszność, prawość, wyrozumiałość, ustępliwość, takt, grzeczność, opanowanie, życzliwość, dyskrecja, rycerskość oraz elegancji, którą wyznaczają trzy czynniki: skromność, klasyczność, najwyższa jakość).

7-8 godz.

Zasdady savoir vivre i etykieta. Z filozofii savoir vivre wynikają bardziej szczegółowe, ale nadal ogólne zasady savoir vivre (podamy ich wiele przykładów, omawiając między innymi kwestie zasad związanych ze specjalnym statusem osoby publicznej, gościa, osoby starszej, kobiety, przełożonego, zasadę prawej strony i podstawowe ogólne zasady zachowania przy stole). Z zasad savoir vivre wynika etykieta – tysiące szczegółowych przepisów (ukażemy wiele z nich ujawniając z jakich zasad filozofii savoir vivre i zasad savoir vivre wynikają, np. etykieta dotycząca rozbierania się w szatni, jedzenia chleba, wsiadania do samochodu, siadania przy stole).

9-10 godz.

Podstawowe informacje na temat ubioru mężczyzny. Elegancki mężczyzna – kryteria i kanony. Ubiór weekendowy, sportowy, spacerowy, wizytowy, wieczorowy. Jak mężczyzna powinien ubierać się do pracy i inne okazje.

11-12 godz.

Dobór poszczególnych elementów ubioru – spodnie, marynarka, kamizelka, koszula, buty, pasek, krawat, muszka, fular, plastron, musznik, okulary, skarpetki. Pozostałe dodatki.

13-14 godz.

Kolorystyka ubioru męskiego. Zapinanie marynarek. Typy chusteczek. Sposób ich używania. Nakrycia wierzchnie, kapelusze. Parasol.

15-16 godz.

Szczegółowa charakterystyka poszczególnych typów strojów męskich w tym strojów szczególnie eleganckich (smoking, frak itp.). W jakich okolicznościach jesteśmy zobowiązani je nałożyć? Overdressed i underdressed (niedoubranie i nadubranie).

17-18 godz.

Podstawowe informacje na temat ubioru kobiety. Elegancka kobieta – kryteria i kanony.

19-20 godz.

Kobiece ubranie dzienne, kreacje wizytowe i wieczorowe oraz balowe, ubiór sportowy i plażowy. Jak kobieta powinna ubrać się do pracy i na poszczególne okazje.

21-22 godz.

Kobiece stroje przedpołudniowe, popołudniowe, wizytowe i wieczorowe: kostium, princeska, szmizjerka, garsonka, sukienka z marynarką, sukienka koktajlowa, mała czarna, kreacje wizytowe, suknie wizytowe, suknie wieczorowe, suknie balowe. Żakiet czy marynarka? Spodnie i spodnium, spódnica z bluzką.

23-24 godz.

Dobór kolorystyki w ubiorze kobiecym. Dobór ubioru do sylwetki. Okrycie wierzchnie, nakrycie głowy.

25-26 godz.

Buty, torebka, parasol. Dodatki. Biżuteria. Włosy. Makijaż i paznokcie.

27-28 godz.

Perfumy. Typy. Sposób oddziaływania perfum. Cel perfum. Etykieta perfum. Perfumy jako ubiór. Sposób zakupu i przechowywania perfum. Jakie perfumy na jaka okazję.

29-30 godz.

Postawa, przemieszczanie się. Postawa stojąca i siedząca. Siadanie i wstawanie. Sposób chodzenia. Wchodzenie po schodach. Przechodzenie przez drzwi. Przepuszczanie w drzwiach. Wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Procedury przemieszczania się w miejscach publicznych i pomieszczeniach. Zachowanie podczas rozmowy.

31-32 godz.

Komunikacja werbalna. Ogólne zasady rozmowy. Small talk i rozmowa towarzyska: cechy charakterystyczne. Postawa podczas rozmowy. Zachowanie podczas rozmowy. Język, ton, barwa, natężenie głosu. Gestykulacja. Tematy, których nie wolno poruszać w trakcie small talk. Tematy właściwe dla small talk. Tematy, których nie wolno poruszać w trakcie rozmowy towarzyskiej. Tematy właściwe dla rozmowy towarzyskiej. Rozmowa służbowa.

33-34 godz.

Komunikacja przez telefon stacjonarny i komórkowy.

35-36 godz.

Korespondencja na papierze i e-mail. Wizytówki.

37-38 godz.

Powitanie, pożegnanie, przedstawianie. Powitanie i pożegnanie na odległość. Powitanie i pożegnanie przez podanie ręki. Tytułowanie. Ogólne zasady procedencji.

39-40 godz.

Precedencja w drzwiach, przy wsiadaniu do windy, przy wsiadaniu do samochodu. Precedencja przy powitaniu i pożegnaniu.

41-42 godz.

Przedstawianie się. Przedstawianie innych. Precedencja przedstawiania. Klasyczne sytuacje. Sytuacje trudne.

43-44 godz.

Precedencja towarzyska i tzw. biznesowa – różnice. W jakich wypadkach w biznesie i instytucjach obowiązuje precedencja towarzyska?

45-46 godz.

Usadzanie przy stole. Sytuacje typowe i nietypowe.

47-48 godz.

Zasady podstawowe zachowania przy stole. Jedzenia podstawowych potraw i picia napojów zimnych i gorących.

49-50 godz.

Przygotowanie i dekoracja stołu. Ułożenie nakryć, sztućców i kieliszków. Podawania potraw. Typy serwowania potraw.

51-52 godz.

Potrawy „trudne” i nietypowe. Jedzenie deserów i owoców.

53-54 godz.

Zachowanie w miejscach publicznych – zasady ogólne. Zachowanie na ulicy. Zachowanie w środkach komunikacji miejskiej. Zachowanie w szpitalu. Zachowanie w trakcie imprez kulturalnych. W kinie. Na koncercie. W teatrze. W operze. W muzeum i na wystawie.

55-56 godz.

Zachowanie w kawiarni. Zachowanie w restauracji.

57-58 godz.

Savoir vivre w Kościele.

59-60 godz.

Savoir vivre w Kościele ciąg dalszy.